وبینار استراتژی‌های میلیونی (16 مرداد)
روز
ساعت‌
دقیقه
ثانیه
به زودی تاریخ جدید وبینار اعلام می شود.
درخواست مشاوره ثبت نام در کربن پلاس (ویژه دوره کربن)
صرافی توبیت (Toobit) جدیدترین و بهترین صرافی برای ایرانی ها
لوگو آکادمی شامی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ورود / عضویت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگو آکادمی شامی
ورود / عضویت
مطالب اخیر
انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰
بروزرسانی: ۱۳ آذر ۱۴۰۲

ثبت نام در دوره رایگان کربن

آشنایی با بیت کوین پادشاه رمزارزها

انتشار: جواد
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰
بیت کوین چیست

بیشتر مردم به درستی نمی‌دانند که بیت کوین چیست و چگونه به وجود آمده است. بیت کوین اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده در جهان است که به شکل گسترده‌ای پذیرفته شد. مردم با استفاده از این ارز دیجیتال می‌توانند به شکلی امن و بدون واسطه پول برای یکدیگر ارسال کنند. این ارز دیجیتال همانطور که از نامش پیداست ماهیت فیزیکی ندارد و در بستر اینترنت کار می‌کند. اما در واقعیت بیت کوین چیزی بیشتر از اینهاست.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) به زبان ساده یک پول دیجیتال رمزنگاری شده است که امکان انجام معاملات امن و همتا به همتا (بدون واسطه) را در بستر اینترنت فراهم می‌کند. این ارز دیجیتال برخلاف سرویس‌هایی مانند PayPal که برای انتقال پول به سیستم مالی سنتی متکی هستند، یک سیستم غیر متمرکز است. یعنی هر دو نفر در هر نقطه از جهان می‌توانند بیت کوین را بدون دخالت واسطه‌ای مانند بانک برای یکدیگر ارسال کنند.

تمامی معاملات که با این ارز دیجیتال انجام می‌شود روی شبکه‌ای به نام بلاک چین قابل رهگیری است. بلاک چین یک پایگاه داده شبیه دفتر کل بانک است که اطلاعات مالی تمام مشتریان روی آن ذخیره می‌شود. به زبان ساده هر تراکنشی که با استفاده از بیت کوین انجام شود در بلاک چین ذخیره می‌شود.

برخلاف دفتر کل بانک که به شکلی متمرکز و در جایی مشخص ذخیره می‌شود، بیت کوین غیرمتمرکز است. در واقع اطلاعات بلاک چین این ارز دیجیتال در کل شبکه توزیع می‌شود. هیچ شرکت، کشور یا شخص خاصی کنترل آن را بر عهده ندارد و هرکسی می‌تواند بخشی از شبکه بیت کوین باشد. این ارز دیجیتال به هیچ وجه قابل تغییر یا دستکاری نیست و امکان کپی گرفتن از آن وجود ندارد. همچین تعداد کل بیت کوین ها محدود است و تنها ۲۱ میلیون از این ارز دیجیتال وجود خواهد داشت.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین یک دفتر کل غیرمتمرکز توزیع شده است که تمام تراکنش های مالی روی آن ثبت می شود. به کامپیوتر‌هایی که درون شبکه بلاک چین قرار دارند، نود (Node) می‌گویند. این نود‌ها با اجرای نرم‌افزار Bitcoin Core بر روی کامپیوتر‌های خود، وظیفه تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند. هر نود کامل (Full Node) یک کپی از تمام اطلاعات تراکنش‌های گذشته شبکه بلاک چین را در اختیار دارد.

پس از تایید هر تراکنش اطلاعات ثبت شده جدید را در اختیار بقیه قرار می‌دهد. برای حفظ امنیت و تامین توان محاسباتی لازم در شبکه، نود‌ها باید در ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته کار کنند. ماهیت غیر متمرکز شبکه بیت کوین عملا با گسترش نود‌ها در سراسر جهان امکان پذیر می‌شود. برای حفظ امنیت شبکه و جلوگیری از دستکاری در اطلاعات، این شبکه به حداقل ۱۰ هزار نود قدرتمند و فعال نیاز دارد.

احراز هویت کاربران

وقتی که به بانک مراجعه می‌کنید برای انجام تراکنش‌های مالی نیاز به تایید هویت خواهید داشت. در واقع ساز و کاری وجود دارد تا شما فقط امکان برداشت یا انتقال دارایی خود را داشته باشید. شبکه بیت کوین نیز برای احراز هویت کاربران از ساز و کار امضای دیجیتال استفاده می‌کند. این امضای دیجیتال با استفاده از الگوریتم هشینگ و رمزنگاری نامتقارن ایجاد شده است و دو چیز را تضمین می‌کند:

  1. فرستنده تعیین شده تراکنش را ارسال کرده است.
  2. تراکنش دستکاری نشده است.

 

احراز هویت

ذخیره‌سازی اطلاعات

در سیستم‌های مالی متمرکز، اطلاعات بر روی سرور‌های اختصاصی بانک‌ها یا موسسه‌های مالی ذخیره می‌شود. با اینکه برای حفظ امنیت این سرور‌ها هزینه زیادی می‌شود اما در موارد بسیاری هکر‌ها توانستند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. در شبکه بیت کوین این کار را با استفاده از یک شبکه توزیع شده، همتا به همتا (P۲P) انجام می‌شود. داده‌ها بین هزاران رایانه متصل به شبکه به نام نود (Node) توزیع می‌شود. هر نود به دفتر کل (یا بلاک چین) دسترسی دارد و با هر تراکنش جدید به روز می‌شود.

نحوه انجام معاملات

فرض کنید که می‌خواهید برای دوست خود یک بیت کوین ارسال کنید. در اولین مرحله، موجودی حساب شما براساس سوابق تراکنش‌های قبلی در شبکه بررسی می‌شود. پس از تایید اینکه به اندازه کافی موجودی دارید، پیام تراکنش به شبکه ارسال می‌شود. این پیام شامل آدرس فرستنده و گیرنده، مبلغ منتقل شده و امضای دیجیتالی فرستنده است. تراکنش قبل از تایید شدن به ممپول (Mempool) اضافه می‌شوند. جایی که مجموعه‌ای از تراکنش‌های تایید نشده در صف انتظار برای پردازش قرار دارند.

سپس استخراج‌کنندگان یا ماینر‌ها تراکنش‌ها انتخاب و معاملات را تایید می‌کنند. پس از تایید تراکنش، اطلاعات درون آن به یک بلاک اضافه می‌شود. اندازه بلاک‌ها ثابت است و پس از انجام چند تراکنش یک بلاک جدید ایجاد می‌شود. بلاک ایجاد شده به بلاک قبلی متصل شده و بلاک چین را تشکیل می‌دهد. هر زمان که یک بلاک جدید به شبکه اضافه شود، ماینری که آن را ارسال می‌کند پاداش می‌گیرد. این پاداش به صورت بیت کوین پرداخت می‌شود و مقدار آن با رشد شبکه کاهش می‌یابد.

اعتبارسنجی تراکنش‌ها

همانطور که گفتیم، استخراج‌کنندگان یا ماینر‌ها وظیفه تایید اعتبار تراکنش‌ها را بر عهده دارند. این کار از طریق مکانیسم اثبات کار (Proof of Work) انجام می‌شود. در این مکانیسم معتبرترین نسخه دفتر کل، نسخه‌ای است که بیشترین محاسبات را انجام داده است. در این الگوریتم ایجاد تراکنش‌های جدید بسیار سخت و زمان بر است اما تایید اعتبار آن‌ها بسیار سریع و آسان خواهد بود. این فرایند با استفاده از تکنیک هش کردن (Hashing) انجام می‌شود.

به زبان ساده یک تابع هش داده‌های ورودی را هر مقدار که باشند به یک خروجی با مقدار مشخص تبدیل می‌کند. هش کردن یک فرایند یک طرفه است و امکان به دست آوردن داده‌های اولیه بر اساس خروجی آن وجود ندارد. طبق پروتکل‌های بیت کوین، کل این فرآیند باید حدود ۱۰ دقیقه طول بکشد. این فرایند اجازه می‌دهد تا بلاک‌های جدید اعتبارسنجی شده و به زنجیره اضافه شوند. همچنین امنیت و یکپارچگی کل شبکه بیت کوین را تضمین می‌کند.

ویژگی‌های بیت کوین

هدف بیت کوین حل مشکلات مربوط به ارز‌های فیات و سیستم‌های مالی موجود است. با استفاده از این ارز دیجیتال، می‌توانید هر مقدار سرمایه را در زمانی کوتاه و با حداقل هزینه تراکنش به هر کسی در هر جای دنیا منتقل کنید. غیر متمرکز بودن ساختار شبکه این ارز دیجیتال است که همچین امکانی را برای همه افراد فراهم می‌کند.

بیت کوین یک دفتر کل غیر متمرکز توزیع شده (Distributed Decentralized Ledger) است که تمام تراکنش‌های مالی روی آن ثبت می‌شود. این دفتر کل از طریق فناوری بلاک چین اجرا می‌شود. اطلاعات هر تراکنش در یک بلاک روی شبکه بلاک چین ذخیره می‌شود. پس از انجام معاملات و بسته شدن بلاک، امکان تغییر اطلاعات ثبت شده وجود ندارد. هدف از ویژگی‌های بیت کوین و استفاده از یک دفتر کل غیر متمرکز حل شدن مشکلات زیر است:

تمرکز زدایی

مهمترین ویژگی بیت کوین غیر متمرکز بودن آن است. به این معنی که هیچ شخص، گروه یا دولتی نمی‌تواند آن را کنترل کند. بلاک چین بیت کوین روی شبکه‌ای عمومی از کامپیوتر‌ها در سراسر جهان اجرا می‌شود.

ناشناس ماندن

برخلاف سیستم‌های مالی متمرکز، نرم‌افزار Bitcoin Core نیازی به دانستن هویت شما ندارد. هویت شما در واقع همان آدرس بیت کوین شماست. توانایی شما برای انجام تراکنش‌ها تنها به این بستگی دارد که آیا مقدار کافی ارز دیجیتال در حساب خود دارید یا نه.

تغییر ناپذیری

بیت کوین و شبکه بلاک چین تغییرناپذیر هستند. به زبان ساده پس از انجام یک تراکنش امکان برگشت دادن آن وجود ندارد. این تغییرناپذیری به افراد اطمینان می‌دهد تا تراکنش به شکل کامل انجام می‌شود.

عرضه محدود

ارز‌های رایج سنتی نامحدود هستند زیرا بانک‌ها می‌توانند هر چقدر که می‌خواهند پول چاپ کنند. نتیجه این کار در بیشتر مواقع کاهش ارزش آن واحد پول است. اما تعداد بیت کوین قابل تولید تنها ۲۱ میلیون بیت کوین است. ارزش این ارز دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا و درک مردم از ارزش آن مشخص می‌شود.

ارزش بیت کوین

چرا بیت کوین با ارزش است؟

بیت کوین جدا از حل مشکلات سیستم‌های مالی متمرکز، ویژگی‌های دیگری دارد که باعث ارزش بیشتر آن می‌شود. محدود بودن تعداد کل این ارز دیجیتال به ۲۱ میلیون بیت کوین یکی از این ویژگی هاست. این محدودیت عرضه در تضاد کامل با پول‌های فیات است که چاپ آن‌ها هیچ محدودیتی ندارد. عرضه یکنواخت از دیگر ویژگی‌های این ارز دیجیتال است که باعث حفظ ارزش آن در طول زمان می‌شود. این کار باعث می‌شود تا بیت کوین مانند طلا ارزش خودش را در طول زمان حفظ کند.

برخلاف طلا، بیت کوین می‌تواند به ۱۰۰ میلیون واحد کوچکتر تقسیم شود. این ویژگی بیت کوین را برای انجام طیف وسیعی از تراکنش‌ها، کارآمدتر می‌کند. محبوبیت این ارز دیجیتال روز به روز بیشتر می‌شود و کسب و کار‌های بیشتری این ارز دیجیتال را به عنوان یک واحد پولی قبول می‌کنند. در نهایت با پذیرش بیشتر این ارز دیجیتال به عنوان یک دارایی، ارزش آن نیز بیشتر می‌شود.

با بهره‌گیری از مطالب ارائه شده در سایت آکادمی شامی، می توانید همه اطلاعات لازم برای شروع و حرفه ای شدن در حوزه معامله گری را به دست بیاورید. پیشنهاد ما به شما استفاده از دوره رایگان آموزش معامله گری کربن است. همچنین اگر نیاز به مشاوره دارید مشاوران آکادمی شامی آماده ارائه خدمات و مشاوره رایگان به شما هستند. برای درخواست مشاوره، فرم زیر را پر کنید.

لطفا به این صفحه امتیاز دهید

درخواست مشاوره رایگان

اشتراگ گذاری مطلب:

سرفصل های مطلب

دیدگــــاه کاربــران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت اطلاعات جهت ثبت نام

بعد از تکمیل این فرم همکاران ما به زودی و در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و می توانید از مشاوران ما یک آفر عالی جهت ثبت نام در وبینار دریافت کنید.

درخواست مشاوره رایگان ثبت نام در کربن پلاس

با تکمیل این فرم همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و یک تخفیف فوق العاده برای شما در نظر می گیرند.

×
ورود / عضویت
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید (مثال: 09190000000) - ممکن است کد تایید ارسال شده در قسمت اسپم پیامک های شما قرار گیرد.
ورود شما به معنای پذیرش شرایط و قوانین می باشد