وبینار استراتژی‌های میلیونی (15 آبان)
روز
ساعت‌
دقیقه
ثانیه
به زودی تاریخ جدید وبینار اعلام می شود.
درخواست مشاوره ثبت نام در کربن پلاس
صرافی توبیت (Toobit) جدیدترین و بهترین صرافی برای ایرانی ها
لوگو آکادمی شامی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ورود / عضویت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگو آکادمی شامی
ورود / عضویت
اوردرفلو

اوردرفلو چیست؟ دلایل استفاده از جریان سفارشات فارکس (Order flow)

اوردرفلو (Order Flow) یا جریان سفارشات، یکی از استراتژی‌های تکنیکالی است که توسط گروهی از معامله‌گران حرفه‌ای، به کار گرفته می‌شود. با استفاده از این سبک...
اشتراک گذاری

اوردرفلو (Order Flow) یا جریان سفارشات، یکی از استراتژی‌های تکنیکالی است که توسط گروهی از معامله‌گران حرفه‌ای، به کار گرفته می‌شود. با استفاده از این سبک معاملاتی، شما می‌توانید به آنچه که در بازار در حال وقوع است اشراف داشته باشید و سپس بر اساس جهت‌گیری‌های بازار، جهتی مناسب را برای باز کردن پوزیشن‌های خود انتخاب کنید.

در این نوشتار، ابتدا به معنا و مفهوم Order Flow می‌پردازیم و سپس کاربردهای آن، نحوه ترید با آن و اطلاعاتی که به ما می‌دهد را بررسی می‌کنیم. در ادامه هم نرم‌افزارها و البته اندیکاتورهای فراوانی را معرفی می‌کنیم که به کمک آن‌ها، می‌توان بهتر و عمیق‌تر از این استراتژی در فارکس، ارزهای دیجیتال و یا سایر بازارها استفاده کرد. در ادامه مسیر این آموزش، همراه ما بمانید.

اوردرفلو یا جریان سفارشات فارکس چیست؟

اوردرفلو یا جریان سفارشات فارکس چیست؟

منظور از اوردرفلو، میزان حجم معاملات در حال اجرا و یا حجم معاملات موجود در Pending Orderها در سطوح مختلف نمودار است. به بیان دیگر، اوردرفلو بیانگر حجم معاملات جاری در هر یک از سطوح چارت است. از همین رو، این مفهوم هم شامل سفارشات در حال اجرا و هم شامل سفارشات در انتظار اجرا در سطوح قیمتی مختلف می‌شود.

مفهوم Order Flow، با تحلیل بازار و معاملات آن مرتبط است و به شما کمک می‌کند تا با دقت و اطمینان بیشتری معاملات خود را انجام دهید، چرا که یک بررسی مفید از سفارشات و میزان تقاضا برای سفارشات جدید ارائه می‌دهد. شما با توجه به این بررسی و توجه به عدم تعادل سفارشات در سطح قیمتی مدنظر خود، در همان جهتی که جریان سفارشات قوت بیشتری دارد، وارد معامله می‌شوید.

این مفهوم، راهی برای خواندن و فهمیدن چارت است که به آن تحلیل عرضه و تقاضا هم گفته می‌شود. ایده Order Flow این است تا با بررسی چارت، متوجه شود که آیا اخیرا تصمیمی برای تغییر شدید قیمت وجود داشته است یا نه و برای این کار، به حرکات قوی قیمت در گذشته توجه می‌کند. اگر شما هم می‌خواهید از این مفهوم استفاده کنید، نیاز ابزارها و اندیکاتورهای خاصی در پلتفرم تحلیلی خود دارید. به وسیله این ابزارها، می‌توانید جریان سفارشات را در سطح قیمتی مدنظر مشاهده کنید.

کاربردهای اوردرفلو چیست؟

تحلیل اوردرفلو، شرایطی را فراهم می‌آورد تا شما با مطالعه روند معاملات، نقاط مناسب برای ورود به بازار را پیدا کنید و قادر باشید با قیمتی ارزان یک ارز یا کالا را بخرید و با قیمتی گران‌تر آن را بفروشید. در ادامه، سایر کاربردهای اوردرفلو را بررسی می‌کنیم:

  • شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در بازار
  • آگاهی از نحوه حرکت بازار
  • شناسایی نقاطی با نقدینگی بالا و نقاطی با نقدینگی پایین

نحوه ترید با جریان سفارشات یا اوردرفلو

برای ترید بر اساس جریان سفارشات فارکس، باید سفارشاتی را که منتظر کامل شدن هستند بررسی کنیم تا متوجه جهت کلی عرضه و تقاضا در بازار بشویم. با این کار، متوجه جهت‌گیری بازار خواهیم شد و می‌توانیم وارد پوزیشن‌هایی مناسب بشویم.

هنگامی که سطح عرضه بیشتر باشد، فروشندگان وارد بازار شده و سفارشات فروش را تکمیل می‌کنند. در شرایط عکس این حالت، اگر تقاضا بیشتر باشد، این بار خریداران وارد شده و سفارشات خرید را تکمیل می‌کنند. هدف شما شناسایی این عدم تعادل موجود در بازار است تا به کمک آن بتوانید فشار خرید یا  فروش را شناسایی کنید.

نحوه ترید با جریان سفارشات یا اوردرفلو

مثال: تصور کنید شما در حال معامله کالایی هستید که به شدت تحت ثاثیر تصمیم شرکت‌ها و یا حتی دولت‌ها قرار دارد، مثلا گندم که مورد نیاز کشورهاست. اگر به دفترچه سفارشات (Order Book) گندم در سطح 2 نگاه کنید، می‌بینید که بازار آرام است و تغییر و نوسان چندانی وجود ندارد.

به ناگهان، می‌بینید که بلوک‌های سفارش بزرگی در سمت پیشنهاد یا خرید قرار گرفته‌اند، مسئله‌ای که با توجه به شرایط پیشین بازار، اصلا عادی نیست. بنابراین، فرض را بر این می‌گذارید که شرکتی بزرگ یا یک دولت، برای خرید مقدار زیادی از گندم اقدام کرده است و این موضوع بسیار مهم است. چرا که در این شرایط، دولت‌ها منتظر چند سنت کاهش در قیمت گندم نمی‌مانند، وقتی که نیاز به خرید کالایی داشته باشند، آن را با هر قیمتی خریداری می‌کنند.

چنین رخدادی، برای شما که یک سرمایه‌گذار منفرد هستید، اتفاقی بسیار خوب است. با این فرض که شما شکل‌گیری این بلوک‌های بزرگ از سفارش و معنای پشت آن‌ها را درک کرده‌اید، به راحتی در جهت این سفارش‌ها وارد بازار می‌شوید و سود خود را برداشت می‌کنید.

آنچه گفته شد، پایه و اساس اوردرفلو است، یعنی دانش خواندن و آنالیز دفترچه سفارشات بازار. از آنجایی که بازار نبردی میان خریداران و فروشندگان است، با مطالعه جریان سفارشات و Order Book، می‌توان به بینشی مناسبی از آنچه که در حال رخ دادن است، رسید.

اطلاعاتی که اوردرفلو به شما می‌دهد

علت استفاده از تحلیل تکنیکال چیست؟ علت این است که تریدرها، بهترین نقاط را برای ورود به پوزیشن یا خروج از پوزیشن‌های قبلی خود پیدا کنند. در واقع، یک تریدر با استفاده از این تحلیل، متوجه می‌شود که در چه زمانی و در چه قیمتی باید که وارد یک پوزیشن شود و یا از آن خارج شود. روش معامله بر اساس جریان سفارشات فارکس نیز بر همین اساس طراحی شده است و این اطلاعات را به ما می‌دهد:

1. جریان نقدینگی

جریان نقدینگی، معادل است با کل وجه نقد موجود در بازار که در سفارشات مختلف (خرید و فروش) و در یک بازه زمانی خاص در جریان است.

2. خریدها یا فروش‌های بزرگ

در این معاملات، حجم زیادی از پول برای خریداری کردن یا به فروش رساندن یک کالا، ارز و یا… مورد استفاده قرار می‌گیرد و این حجم پول زیادی که به بازار وارد یا از آن خارج می‌شود، می‌تواند بر جهت بازار تاثیر بسزایی بگذارد.

3. مومنتوم

با استفاده از مومنتوم، شما متوجه قدرت یا ضعف موجود در حرکت قیمت می‌شوید. در تحلیل‌های مبتنی بر اوردرفلو، می‌توان میزان مومنتوم موجود در بازار را تشخیص دهید.

4. شتاب در معامله

شتابی که فعالان در بازار برای انجام یک معامله در یک جهت خاص (خرید یا فروش) دارند، می‌تواند برای درک آنچه که در پشت صحنه در حال وقوع است، مفید باشد، چون به احتمال زیاد، این شتاب به علت یک خبر یا یک تحلیل بوده که حالا همه را اینگونه به تکاپو انداخته است.

5. شناسایی معاملات اشتباه

اگر تریدرها معاملاتی اشتباه را انجام دهند و در جهت عکس بازار حرکت کرده و گرفتار شده باشند، روش Order Flow آن‌ها را شناسایی می‌کند. شناسایی اینکه چه حجمی از معاملات در جهت عکس انجام شده‌اند، می‌تواند یک سیگنال برای تریدرها باشد.

6. استاپ هانتینگ

مفهوم Stop Hunting، از آن دست مفاهیمی است که می‌تواند به معامله‌گران ناآگاه، آسیب زیادی وارد کند. داستان از این قرار است که گاهی اوقات فرد دستور توقف ضرری برای معاملات خود تعیین ‌می‌کند و این دستور هم اجرا می‌شود و معامله با مقدار کمی ضرر بسته می‌شود، اما مدتی کوتاهی بعد از بسته شدن معامله، بازار بر خلاف جهت قبلی خود (و البته موافق با پیش‌بینی اولیه معامله‌گر) شروع به حرکت می‌کند. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، مطالعه جریان سفارشات می‌تواند مفید باشد.

مجموع آنچه که گفته شد، اطلاعاتی هستند که اوردرفلو می‌تواند به افراد بدهد. تریدرها با اتکا به این داده‌ها، به پوزیشن‌ها وارد و یا از آن‌ها در زمان درستی خارج می‌شوند و میزان سود خود را بیشینه می‌کنند.

چگونه از اوردرفلو در معاملات خود استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید از Order Flow استفاده کنید، پیش از هر چیز، نیاز به دسترسی به داده‌های واقعی بازار مورد معامله خود (بورس، فارکس، رمزارز و…) دارید. در ادامه، نیاز دارید به یک سری نرم‌افزار کمکی که به شما امکان مشاهده و تحلیل اطلاعات را می‌دهند. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. موتیو وِیو (Motive Wave)

موتیو وِیو یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارها جهت ترسیم چارت برای معالمه‌گران سبک Order Flow است که ابزارهای مختلفی را برای طیفی از بازارها از جمله بازار رمزارزها، ارائه می‌دهد. شما می‌توانید این نرم‌افزار کاربردی را روی سیستم عامل‌های مختلفی مثل ویندوز، لینوکس و مک نصب کنید.

2. اکس او چارتز (Exo Charts)

اگر شما صرفا می‌خواهید از اوردرفلو در بازار رمزارزها استفاده کنید، این نرم‌افزار می‌تواند انتخاب خوبی باشد، چرا که برای این بازار اختصاصی شده و برای معامله در سایر بازارها، پاسخ‌گو نیست.

3. نینجا تریدر (Ninja Trader)

یک پلتفرم معاملاتی محبوب و معروف برای معاملات مشتقه (مانند قراردادهای فیوچرز) است که در بازارهای مختلف و از جمله بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارد و برای اسکالپرها هم ایده‌آل است.

4. سیرا چارتس (Sierra Charts)

پلتفرمی که اندیکاتورهای متعددی برای بازار سهام، فیوچرز، فارکس و شاخص‌ها دارد و در انجام معاملات به سبک Order Flow می‌تواند کمک‌کننده باشد.

5. تریدینگ ویو (Trading View)

تریدینگ ویو (Trading View)

این مورد هم که نیاز به معرفی چندانی ندارد! تریدینگ ویو از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین پلتفرم‌های رسم نمودار است که اندیکاتورها و ابزارهای جانبی بسیاری دارد و جامعه بزرگ و فعالی نیز در آن مشغول به کار هستند.

اندیکاتورهای مفید در اوردرفلو

حال که با مفاهیم پایه‌ای جریان سفارش آشنا شدیم و درباره نرم‌افزارهای مفید برای مطالعه این جریانات هم اطلاعاتی کسب کردیم، وقت آن رسیده که برای این سبک معاملاتی، شاخص‌های مهم را هم بشناسیم. با استفاده از این شاخص‌ها، شما دقیق‌تر و راحت‌تر معامله خواهید کرد. چند مورد از این اندیکاتورها عبارتند از:

1. نمودارهای ردپا (Footprint Charts)

همان‌طور که از نامش پیداست، این نمودارها «ردپای قیمت» در بازار را به ما نشان می‌دهند و خود انواعی متعدد دارند. اما منظور از ردپای قیمت چیست؟ منظور مقدار حجم معاملات اجرا شده در هر سطح قیمت است که می‌تواند قدرت سفارشات صورت گرفته را به سرمایه‌گذار نشان دهد. از آنجایی که نمودارهای ردپا بر اساس داده‌های لحظه‌ای عمل می‌کنند، اکثرا در معاملات کوتاه‌مدت از آن‌ها استفاده می‌شود.

2. عمق بازار (DoM: Depth of Market)

عرضه و تقاضایی که در بازار جاری است را می‌توان با این اندیکاتور ردیابی کرد، زیرا حجم سفارشاتی که در حال حاضر در بازار مورد نظر شما در حال انجام هستند را نشان می‌دهد. همچنین، می‌توان با استفاده از این شاخص، میزان نقدینگی موجود در بازار را هم متوجه شد و بازار عمیق را از غیرعمیق جدا کرد. به یاد داشته باشید که نقدینگی بیشتر، مساوی است با عمق بیشتر بازار و در چنین بازاری، می‌توان سفارشات را به سرعت انجام داد.

3. نمودار تیک (Tick Chart)

کار این نمودار میله‌ای، ساده کردن مفاهیم و معاملات بازار است و ضمن ساده‌سازی، میزان قدرت روند را هم به ما نشان می‌دهند و بالاترین حرکت انجام شده را به سادگی مشخص می‌کند. با این ابزار، تریدرها می‌توانند به راحتی Order Flow را مطالعه کرده و میزان سود خود را بیشینه کنند.

4. اندیکاتورهای دلتا (Delta Indicators)

اندیکاتورهای دلتای تجمعی (Cumulative Volume Delta) و دلتای حجم (Volume Delta)، دو نوع از انواع مختلف اندیکاتورهای دلتا هستند. به شکل کلی، از Delta برای متوجه شدن تفاوت موجود میان دو چیز استفاده می‌شود. از این رو، می‌توان از این اندیکاتورها جهت متوجه شدن اختلاف قیمت میان دو نقطه از بازار استفاده کرد و اساسا کاربرد شاخص‌های دلتا، پیش‌بینی تغییر روند با مشخص کردن این تفاوت‌ها است.

5. نمایه‌های حجم (Volume Profiles)

این مورد، یک مطالعه پیشرفته و پیچیده از چارت است که به لطف آن می‌توان در یک بازه زمانی مشخص، کل حجم معامله شده در یک سطح قیمتی خاص را مشاهده کرد. در ادامه، این ابزار حجم کلی معاملات را به حجم فروش یا حجم خرید تقسیم می‌کند و نتایج حاصل را روی چارت نشان می‌دهد تا فرد بتواند با مطالعه این جریان سفارشات، به نتیجه برسد.

6. زمان و فروش (Time & Sales)

شاخص زمان و فروش، لیستی است برای جریان سفارشات انجام شده در بازار. به کمک این اندیکاتور می‌توان به داده‌هایی مثل زمان اجرای سفارش، قیمتی که سفارشات در آن انجام شده، حجم کلی معاملات، میانگین حجم معامله و… را به صورت فوری و لحظه‌ای دریافت کرد. این شاخص، بسیار پویا است و دائما بر اساس داده‌های جدید بازار تغییر می‌کند، اما جهت بررسی لحظه‌ای، می‌توان برای مدتی آن را فریز کرد.

7. اندیکاتور OHLC

شاخص OHLC، 4 قیمت را به ما نشان می‌دهد:

  • قیمت افتتاحیه (Open): همان قیمتی که در یک بازه زمانی، بازار حرکت خود را با آن شروع کرده است.
  • قیمت نهایی (Close): قیمتی که در پایان بازه زمانی یا سشن معاملاتی مورد نظر، قیمت در آن قرار می‌گیرد.
  • سقف قیمتی (Highest High): بالاترین قیمتی که بازار توانسته به آن برسد.
  • کف قیمتی (Lowest Low): کم‌ترین قیمتی که بازار داشته است.

یک نمودار خطی و ساده، به راحتی این اطلاعات را به ما نمی‌دهد، اما با استفاده از این اندیکاتور، می‌توان به این داده‌ها دست یافت و از آن برای معامله با سبک Order Flow یا هر سبک دیگری، استفاده کرد.

8. اندیکاتور VWMA

اندیکاتور میانگین متحرک وزنی حجمی یا VWMA (عبارت کامل: Volume-Weighted Moving Average) انواع مختلف وزنی، صاف، ساده و… را دارد. این شاخص بر میزان فعالیت‌های معاملاتی در بازه زمانی خاص تاکید دارد و به خصوص قیمت‌های حجمی در این شاخص بسیار مهم هستند. یکی از کاربردهای این شاخص، تشخیص تغییر روند در بازار است. شما می‌توانید از این اندیکاتور به همراه سایر روش‌ها و استراتژی‌های معاملاتی استفاده کنید.

9. اندیکاتور VWAP

اندیکاتور VWAP

اندیکاتور حجم متوسط قیمت یا VWAP (عبارت کامل: Volume Weighted Average Price)، شما را با معامله‌گران بزرگ بازار همسو می‌کند. چگونه؟ داده‌های این شاخص، سفارشاتی از بازار که در حجم‌های بزرگ انجام می‌گیرند را به ما نشان می‌دهد و با اطلاع از این موضوع، می‌توان فهمید که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در بازار (که معمول تحلیل و قدرت مناسبی هم دارند) در کدام سمت حرکت می‌کنند و سپس ما هم خودمان را در همان سمت قرار می‌دهیم.

جمع‌بندی

اوردرفلو، مجموع سفارشات در حال اجرا و در انتظار اجرا در هر یک از سطوح مشخص چارت است و به تحلیل عرضه و تقاضا در بازار، کمک می‌کند. با استفاده از این استراتژی معاملاتی، می‌توان سطوح حمایت و مقاومت، میزان نقدینگی در نقاط مختلف و جزئیات حرکت بازار را تشخیص داد.

برای به کار بردن این استراتژی، کافی است تا سفارشات در انتظار اجرا را به خوبی بررسی کنیم تا متوجه جهت حرکت نهایی بازار بشویم. زمانی که عرضه بیشتر باشد، فروشندگان ورود کرده و سفارشات فروش را تکمیل می‌کنند و بالعکس، زمانی که تقاضا بیشتر باشد، خریداران وارد بازار شده وسفارشات خرید را تکمیل می‌کنند.

اگر می‌خواهید از این استراتژی استفاده کنید، ابتدا نیاز به دسترسی به داده‌های بازار مدنظر خود دارید و سپس، باید قادر باشید که جریان سفارشات را در بازار خود بررسی کنید. از این رو، نیاز به یکسری پلتفرم و نرم‌افزار و در ادامه یکسری اندیکاتور دارید. موتیو وِیو، تریدینگ ویو و نینجا ترید، تنها 3 مورد از پلتفرم‌هایی هستند که امکان استفاده از اوردرفلو را به ما می‌دهند. همچنین اندیکاتورهای عمق بازار، زمان و فروش، دلتا، ردپا و… ابزارهایی کمکی برای مطالعه جریان سفارشات هستند.

سوالات متداول

سوالات متداول اوردر فلو

1. منظور از اوردرفلو چیست؟

منظور از اوردرفلو، میزان حجم معاملات در حال اجرا و حجم معاملات در انتظار اجرا در هر سطح مشخص از چارت است که به ما امکان تحلیل عرضه و تقاضا را در بازار می‌دهد و به کمک این اطلاعات، می‌توانیم جهت درستی را برای ورود به معاملات انتخاب کنیم.

2. مفهوم Order Flow چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

این مفهوم اطلاعاتی مثل جریان نقدینگی، مومنتوم، شتاب در معامله، خرید و فروش‌های بزرگ و استاپ هانتینگ را به ما می‌دهد. Order Flow همچنین میزان معاملاتی که در سمت اشتباه بازار انجا شده‌اند را به ما نشان می‌دهد.

3. از چه نرم‌افزارهایی برای فهمیدن جریان سفارشات می‌توان استفاده کرد؟

نرم‌افزارهایی مثل: تریدینگ ویو، موتیو وِیو، نینجا تریدر، اکس او چارتس و سیرا چارتس.

 

با بهره‌گیری از مطالب ارائه شده در سایت آکادمی شامی، می‌توانید همه اطلاعات لازم برای شروع و حرفه‌ای شدن در حوزه معامله‌گری را به دست بیاورید. پیشنهاد ما به شما استفاده از آموزش معامله‌گری کربن است. همچنین اگر نیاز به مشاوره دارید مشاوران آکادمی شامی آماده ارائه خدمات و مشاوره رایگان به شما هستند. برای درخواست مشاوره لطفا فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

5/5 - (2 امتیاز)

درخواست مشاوره رایگان

اوردرفلو چیست؟ دلایل استفاده از جریان سفارشات فارکس (Order flow)

اوردرفلو (Order Flow) یا جریان سفارشات، یکی از استراتژی‌های تکنیکالی است که توسط گروهی از معامله‌گران حرفه‌ای، به کار گرفته می‌شود. با استفاده از این سبک...
اشتراک گذاری
مطالبی که در این بخش یاد می گیرید!
با تخفیف کارمزد
ثبت نام در صرافی و بروکر

دیدگــــاه کاربــران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت اطلاعات جهت ثبت نام

بعد از تکمیل این فرم همکاران ما به زودی و در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و می توانید از مشاوران ما یک آفر عالی جهت ثبت نام در وبینار دریافت کنید.

درخواست مشاوره رایگان ثبت نام در کربن پلاس

با تکمیل این فرم همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و یک تخفیف فوق العاده برای شما در نظر می گیرند.

×
ورود / عضویت
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید (مثال: 09190000000) - ممکن است کد تایید ارسال شده در قسمت اسپم پیامک های شما قرار گیرد.
ورود شما به معنای پذیرش شرایط و قوانین می باشد